Men tänk på barnen i Afrika!

På gymnasiet här i stan är det ett par duktiga tjejer i tredje klass som startat ett UF-företag. De ska syssla med hjälpinsatser för fattiga barn i Afrika. Dom ska samla in prylar och sedan åka ner med allt till våra systrar och bröder i Afrika. 

De berättade vade de inte ville ta emot. Lite överraskande var att de inte ville ta emot alla standradgrejer som kläder, pengar, leksaker och choklad. De ville ha hygienartiklar och smycken, SMYCKEN!!?? Vad ska ett litet fattigt, föräldrarlöst barn som lider av både svält och AIDS med ett fucking örhänge till? Bara "Jippi, ett örhänge. Det ska jag börja använda så fort jag har råd att ta hål i öronen, om sådär 10 år eller så. Om jag lever då!". 

Hygien artiklar i all ära. Det är bra att ha och kanske rätt viktigt i afrika med tanke på alla basilusker som finns i dricksvaten och andra platser. Men schampo, vilket ska man köpa? vilken hårtyp har jäntugen som ska ta emot min schampoflaska? Tort och slitet? 

På ett sätt kan man tro att dessa tjejer bara gör insatsen för att ha en anledning att åka utomlands på skoltid, få sina 15 minuter i rampljuset och bli sedda som stans egna små hjältar. 

Hjälpinsatser i all ära, men samla in pengar istället. Pengar de kan bygga upp ett barnhem eller skola med. Pengar att köpa mat och mediciner för. Pengar att finasiera utbildningar med. 
2007-11-19 @ 22:51:23 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0