Eurotrip

eurotrip

Euro trip! Detta är en film helt i min smak. Den innehåller ungdomar som åker på en spännande resa genom nutidens europa i jakt på en het brud. Visserligen är resans mål en tyska, villket genast gör saken mindre trovärdig. Jag menar, alla vet väl att tyska tjejer stöter kula, dricker litervis med öl och tävlar i skägg. 

Anledningen till att jag gillar dessa filmer är just resan. Inspirerande. Tänk att få åka runt lite sådär utan något planerat eller ett riktigt mål med färden. 

Jag antar att skaparna bakom filmen valt att bre på alla sina fördomar om europa. Annars har dom bara en rätt skev bild om europa. Men Amerikaner är väl inte direkt kända för att ha en bra och trovärdig syn på omvärlden. Det jag ville säga var i alla fall att hela europa, alla länder de besöker, alla städer och byar befolkades av sexgalningar. Porr över allt. Visserligen är vi europeer lite sexigare än de hyperkristna amerikanerna men detta var lite överdrivet. 

Något som skaparna får lite extra kredd för är att tyskarna, fransoserna och italienarna i filmen i alla fall pratade sina modersmål med varandra. 

När filmens huvudpersoner kom till östeuropa överdrevs det en hel del även här. Allt såg ut som ett gettho fast ännu väre. Hundar satt och gnagde på anhuggna händer. Gamla gubbar satt i rännstenen och tvättade sig med regnvatten ur tunnor och husen såg förjävliga ut. 

Men trots att det fanns en hel del småsaker jag störde mig på så var hela filmen över lag bra och jagville aldrig att den skulle ta slut. En solklart fystjärnig film. Fem om inte alla fördomar mot europeer överdrevs så mycket. 

Just ja, på europakartan i början av filmen hade dom glömt bort att ha med den del av Ryssland som ligger i europa. 
2007-11-15 @ 20:42:39 Film Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0