Jämtlands julöl

Jag tänkte ge mig på att prova lite julöl nu inför december. Jag är långt ifrån en expert men jag gillar att smaka olika öler. Med en hyfsad förkylning i ryggen är det kanske inte optimala förhållanden, så det kan må hända bli en liten komplettering senare. Men we'll give it a go!



Bild lånad från menyse.com.

Först ut var ett öl, ale, från ett av mina favoritbryggerier, Jämtlands julöl från Jämtlands bryggeri.

Det handlar om ett mörkt öl med en lite orange-röd ton och ett fluffigt, finbubbligt skum. Vid mina sniffningar kändes en fruktig, kryddig doft. Ölet känns lent i munnen, är fruktigt och fylligt men en aning beskt för min smak. Eftersmaken var ganska långvarig – fruktig, även här med en aning för kraftig beska.

Sammantaget kan man säga att det kan komma att drickas hemma hos mig även närmare jul, men inte nödvändigtvis vid julbordet på julafton.

För att sätta en siffra på ölet utgår jag från följande skala:

0 = Odrickbart
1 = Nästan odrickbart
2 = Mycket dåligt
3 = Dåligt
4 = Ointressant
5 = Medel
6 = Ganska gott
7 = Gott
8 = Mycket gott
9 = Extremt välsmakande
10 = Fulländat

Med skalan som stöd och ölets alla sidor i åtanke sätter jag siffran 7 i betyg. Att betyget inte blir högre grundas mest på den aningen för kraftiga beskan. Lite mindre beska och ölet hade alla gånger kunnat rendera i ett lite högre betyg.
2010-12-02 @ 16:48:28 Dryck Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0