Syltkok

För några dagar sedan när jag och min bror hade huset för oss själva kände vi oss väldigt vuxna. Så pass vuxna att vi bestämde oss för att koka sylt. 

Vi kikade lite hemma för att se vilka bär som stod till förfogande. Vi hade inga bär, men däremot både äpplen och bananer. Äppelmos kändes lite uttjatat så vi beslöt oss för att koka banansylt. 

Så vitt jag vet är det ingen som har kokat banansylt förut. Sylt kokar man ju vanligtvis bara på bär. Väljer man frukt blir det mos eller kompott. 

Men örter kokar man aldrig sylt på så vi valde att prova. 

Så här gick vi till väga: 

1. Vi skalade och hackade tre bananer. 

2. Sedan kokade vi upp lite vatten. 
  

3. När vattnet blivit riktigt varmt lade vi i bananerna och lät det koka i 10 minuter. 


4. När de 10 minuterna hade gått var det dags att hälla i en dl socker. 
 

5. Sedan fick sörjan koka i ytterligare fem minuter till innan det var dags att tappa upp sylten på burk. 
 

Resultatet blev rätt bra. Eller om man luktar på sylten är man nära på att kräkas men om man äter av den så smakar den faktiskt riktigt bra. 

Jag postar även en bonusbild på mig i en kockmössa som jag sydde någon gång under hög- eller mellanstadietiden. Till den hör även ett förkläde, men det är så fruktansvärt fult att inte ens min mamma kunde säga att det var fint. 
 

2008-05-07 @ 14:42:43 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0