Kvinlig lejonhane?

lejon

Jag hörde idag på radion om Nordic Battlegroup. Dom har haft lite problem med sin logga. På loggan står ett lejon och lejonet har en snopp. Nu tycker högsta hönset i styrkan att lejonet ska vara könsneutralt, det ska kunna vara både en hona och en hane. De ska alltså hugga av kuken på lejonet. Argumentet till detta är att även en hona kan vara ledare för en lejonflock. Men det jag skiljer en lejonhona från en lejonhane på är manen, inte snoppen. Hanen har man, inte honan. Hur blir det med manen på loggan då? ska det kanske vara en halv man? lite hår på huvudet och len haka eller flintskalle med tomteskägg? Jag får inte ihop det. 

Byt djur säger jag. Ta en puma till exempel eller en panter. Kruxet är ju att alla länder i norden har just ett lejon i sitt vapen. 

En annan lösning är ju en kompromiss mellan båda. Det vill säga två lejon, en hona och en hane. dom kan till exempel hålla om varandra. Eller varför inte para sig? 

2007-12-13 @ 21:03:56 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0